Hem - Om oss - Foto - Mina MC - Ord - Länkar
Denna sida är tillängnad mina/våra motordrivna två-hjulingar som jag/vi haft genom tiderna.
1
Stor bild
Detta var den första MCn som jag själv ägde. Det var en Huskvarna 118 cc "kicka framåt". Vad jag kommer ihåg så var den röd istället för svart som på bilden. Detta var runt 1965-66 och jag hade inte körkort utan var runt 12-13 år.
2
Stor bild
Nästa MC blev en krockad Monark Blå Stinget som hade en 200 cc Ariel motor på 12 hk. Detta var också en lättviktare på 74,5 kg. Jag reparerade den och körde nästan bara i skogen med den. Laglig var den inte men det var inte föraren heller. Året var 1967.
3
Stor bild
Nu äntligen fyllde jag 15 år och det blev en Puch Dakota -68, röd som fick snurra dag & natt. På vintern åkte en röd långhårig fårfäll på för att hålla värmen som till nyår då jag körde till Laholm, en nätt tur på över 20 mil enkel resa i minusgrader. Konstigt att man inte frös ihjäl. Dakotan hade en svaghet, infästningen på svingen och den blev sned.
4
Stor bild
Kvaliteten på Zündap KS 50 var bättre så det blev en ny sådan 1969.
5
Stor bild
Hösten 1969 hade jag övertalat föräldrarna att få ta MC-körkort. Det blev uppkörning den 3:e December i 1 dm nysnö och jag blev med en Honda CB125 K3 -70 som var blå/grön. Nu var man kung och fick köra med de stora pojkarna. Den första mc-träffen var Viking Träffen, se Träff-pinns, mellan Växjö och Älmhult runt 1:a Maj på våren 1970. Sedan blev det fler nästan var helg.
6
Stor bild
Samma dag som jag fyllde 18 år i slutet av April 1971 åkte jag till Kalmar och köpte en BMW R60/5 priset var 9.050:-. Det var den modellen med den korta svingen som vobblade ibland. Nu blev det längre turer i Norden. Midnattsolsrallyt i Gällivare, genom Finnland, båt över från Vasa till Sundsvall, Hälsingeträffen i Bollnäs osv,osv.
7
Stor bild
Nästa byte blev en Moto Gussi V7 Special som inköptes 1972 i Nybro för 11.000:-. Resan med Gussin blev inte så lång, cykeln var bra på långa turer med tung i stadstrafiken. Likaså var kvaliteten dålig, urblåsta tändstift, kromet släppte i cylindrarna etc.
8
Vintern 1972-73 hittade jag denna ombyggda BMW R51/2, 1950 i Kalmar som jag köpte för 6.000:-. Det var Roger Karlsson i Spånga som hade byggd den. Bilden är tagen på en utställning i Stockholm. Motorn var en VW 1200 utrustad med magnettändning, tanken H-D Sprtster, Gaffel Indian, växellåda BMW R69/S och ramen var lite modifierad för att få rum med motorn. Tyvärr hände det en olycka med den så den blev skrotad 1973.
9
Stor bild
Nej, det fick bli en BMW igen och nu en R75/5. Den gick som en klocka, ni vet tickandet från ventilkåporna. Nu är vi framme vid 1973. Priset var 11.500:-
10
Stor bild

Hösten 1973 hade jag flyttat till Helsingborg och 1975 var dags för en uppdatering och det blev ytterligare en BMW men nu en R90/6. Mer kraft i motorn för den skulle orka med sambon också. Det blev ett antal resor till i Europa, Spanien och Italien kommer jag ihåg.

BMWn sålde jag sedan 1977 och MC-åkandet fick vila ett tag.

11
Stor bild
1993 var det dags igen, återfall eller kalla det nu vad du vill. Planen var att köpa en liten MC för småturer på helger i fint väder men det blev en Suzuki VS1400 Intruder -92 från Sniders MC i Upplands-Väsby. Även om uppehållet hade varit i 16 år så var det som igår. Det blev kanske inte lika långa turer nu och inte lika vilda MC-träffar men fartvinden i ansiktet kändes helt underbar. Totalt körde vi över 5000 mil med "Inkräktaren".
12
Stor bild

Vintern 1997 bytte vi till en Harley-Davidson Dyna Wide Glide Evolution FXDWG -98 hos MC-Konsult i Lidköping. Om jag måste förklar hur det känns att köra H-D så skulle du ändå inte förstå. Turena fortsatte i landet och det blev ytterligare 1200 mil på vägarna.

15 April 1999 hade några varit inne i vårt garage och stulit EVOn.

13
Stor bild
Efter en månad beställdes en ny H-D men leveranstiden var lång. Då ringde Thomas på MC-Konsult och undrade om vi ville låna en Wide Glide -94 tills vår kom. Jag behöver inte säga vad vi svarade. Denna hade vi tills vär nya kom 22 Juli -99.
14
Stor bild

Harley-Davidson FXDWG Dyna Wide Glide TvinCam -99 blev det. Svart skulle den vara och det är den fortfarande. Det har faktisk blivit några långturer på den ändå, vi har varit ett par gånger i Frankrike och Spanien, sista gången med tyska AutoZug. Nu är vi framme vid hösten 2006 och mätaren står på 5628 mil och vi har bestämt oss för att byta. Vi lämnade den den 28/10. Den ny ägare bor i Skövde.

15 Stor bild

Lagom till jul -06 hämtade vi hos MC-Konsult, vår nya Harley-Davidson FXSTC Softail Custom 2007, pearl deep cobalt blue, med bl.a. extra godis i motorn. Vi tyckte att 96 in³ (1584 cc) var för lite så det fick blir 103 in³ (1688 cc) i stället. Vi lät montera ett Screamin' Eagle® Big Bore Stage II Kit och "luft & buller".
Detta höjde hästkrafterna till 78 och vridet till 132 Nm på bakhjulet.


Uppdaterad den 14 Februari, 2015  | © Sassolini di cielo per sempre.